میراث‌فرهنگی شناسنامه و هویت یک منطقه است

امام جمعه شهرستان طبس در دیدار با پرسنل اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان طبس و تعدادی از فعالین گردشگری در محل نهاد امامت جمعه میراث‌فرهنگی را شناسنامه و هویت یک منطقه دانست.

به‌گزارش میراث‌آریا، حجه الاسلام و المسلمین تکمیلی روز پنج‌شنبه ۱۹ مهرماه ۱۴۰۳ ضمن استماع سخنان و دغدغه سرمایه‌گذاران و بهره‌برداران حوزه گردشگری بیان کرد: در حوزه میراث‌فرهنگی که در واقع شناسنامه و هویت یک منطقه است، بحث حفظ، احیا و معرفی بسیار مهم است و باید تلاش کنیم تا این پیشینه تاریخی کهن و گردشگری سالم و ظرفیت‌هایی که داریم را معرفی کنیم چرا که شهرستان طبس دارای ظرفیت‌های بسیار بالایی در حوزه گردشگری و میراث‌فرهنگی و صنایع‌دستی است.

امام جمعه شهرستان طبس افزود: آداب و رسوم و فرهنگ بومی و محلی شهرستان بسیار غنی و ارزشمند است که باید به‌خوبی تقویت و ارائه شود. طبس دارای مردمانی خونگرم و دلسوز و مهربان است که این هم یک ظرفیت مهم است و باید با مدیریت و همکاری همه جانبه معرفی و تلاش شود تا آسیبی به مناطق گردشگری، فرهنگ غنی منطقه و سرمایه‌گذاران و بهره‌برداران نرسد.

او صنایع‌دستی طبس را بسیار زیبا و جذاب دانست و گفت: صنایع‌دستی محصول خاص جامعه محلی است که ویژگی‌های تاریخی و طبیعی در ایجاد آن موثر است و باید به‌دنبال تقویت آن باشیم.

محمد عرب رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان طبس ضمن گرامیداشت جانباختگان حادثه معدن، ضمن تبریک انتصاب امام جمعه جدید شهرستان، گزارشی از وضعیت حوزه‌های سه‌گانه، ظرفیت‌ها و پتانسیل‌ها، مهمترین اقدامات صورت گرفته و برنامه‌های آتی ارائه داد و گفت: شهرستان طبس یکی از قدیمی‌ترین و کهن‌ترین شهرستان استان و دارای سبقه تاریخی طولانی است که ظرفیت‌های تاریخی، گردشگری، صنایع‌دستی متنوع و متعددی دارد.

او ادامه داد: علاوه بر ژئو پارک جهانی طبس سه کاروانسرای تاریخی شهرستان نیز به ثبت رسیده‌اند و یک مورد ثبت جهانی دیگر در مراحل نهایی تایید قرار گرفته که این نشان از غنای تاریخی و فرهنگی شهرستان طبس است.

عرب افزود: شهرستان طبس با باغ گلشن، ارگ طبس، بافت‌های تاریخی روستایی اصفهک، نایبند، دیهوک، کریت، پیرحاجات، حلوان و…، وجود رشته‌های متنوع صنایع‌دستی که قلم زنی خاص طبس و مسگری در کنار گیوه دوزی، پخل بافی، گلیم‌بافی، تولیدات سفال و سرامیک، خراطی، چرم‌دوزی، سبدبافی و… در کنار جاذبه‌های منحصربفرد در حوزه گردشگری که شامل هفت روستای هدف گردشگری و دو منطقه نمونه گردشگری در کنار قطب گردشگری مذهبی شرق کشور یعنی آستان مبارک حسین بن موسی الکاظم (ع) و… با تاسیسات فعال گردشگری که مجموعاً حدود ۷۰ مورد هستند، از شهرستان‌های پیشرو در زمینه گردشگری و صنایع مرتبط با این صنعت در شرق کشور است.

انتهای پیام/

کد خبر 1403072101523
دبیر مریم قربانی‌نیا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha